آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت روشن

68 995 910 - 021
لوگو طراحی سایت
آژانس دیجیتال مارکتینگ روشن

درآمد ماهانه فروشگاه های آنلاین به چه صورت محاسبه می‌شود؟

 

 

زمانی که می‌خواهیم کالا یا خدمتی را تهیه کنیم، اولین اقدام ما معمولاً جستجوی آن در گوگل یا اینستاگرام است تا از قیمت و مشخصاتش آگاه شویم.

برای گرفتن تاکسی، انجام امور بانکی، رزرو وقت یا هر خدمت دیگری، دنیای آنلاین همه چیز را در دسترس و آسان کرده و در تمامی جوانب زندگی‌مان نقش مهمی ایفا می‌کند.

بنابراین، می‌توان تصور کرد که صاحبان این کسب‌وکارهای آنلاین با حجم عظیمی از مشتریان بالقوه مواجه هستند که جذب صحیح آن‌ها می‌تواند درآمد بسیار زیادی برایشان به ارمغان آورد.

چرا امروزه، خرید آنلاین طرفداران بسیاری پیدا کرده؟

خرید و فروش آنلاین یکی از اصلی‌ترین کارکردهای فضای مجازی است و در اغلب موارد تجربه‌ای لذت‌بخش برای خریداران و فروشندگان فراهم می‌کند. برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نیازی به ماندن در ترافیک یا صف‌های طولانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست. همچنین با مقایسه قیمت‌ها در وب‌سایت‌هایی مانند ترب یا ایمالز می‌توانید از منصفانه بودن قیمت کالای مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

به همین دلایل، کاربران و فروشندگان سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا و اُکالا روز به روز در حال افزایش هستند.

به‌عنوان یک فروشنده یا صاحب کسب‌وکار، مدیریت یک بیزنس آنلاین نسبت به یک فروشگاه فیزیکی مشکلات کمتری دارد. شما از هزینه‌های بالای اجاره مغازه در محله‌های پررفت‌وآمد خلاص می‌شوید. برای معرفی کالاها به مشتریان و مدیریت فضای فروشگاه به نیروی کمتری نیاز دارید، محدودیت زمانی ندارید و می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته فروش داشته باشید.

در این مطلب قصد داریم با بررسی شرایط و داده‌های موجود، درآمد یک فروشگاه اینترنتی را در یک ماه تخمین بزنیم.

چگونه درآمد ماهانه یک فروشگاه آنلاین را محاسبه کنیم؟

 

 

اینکه بگوییم همه فروشگاه‌ها ماهیانه یک میزان فروش مشخصی دارند، طبیعتاً درست نیست. به عنوان مثال، میزان فروش یک مانتو فروشی واقع در یک پاساژ پر رفت‌وآمد در تهران با یک مانتو فروشی در حاشیه شهر تفاوت‌های زیادی دارد. برای بررسی درآمد هر کدام می‌توان عوامل مختلفی را مد نظر قرار داد، از جمله موقعیت مکانی، توانایی فروش و بازاریابی فروشندگان، کیفیت و قیمت اجناس، مشتری‌مداری و سایر عوامل.

در مورد فروشگاه‌های اینترنتی نیز این وضعیت مشابه است، اگرچه ممکن است برخی پارامترها متفاوت باشند. برای محاسبه درآمد یک فروشگاه آنلاین باید ابتدا تعداد مخاطبانی که وارد فروشگاه می‌شوند و درصدی که فرآیند خرید را تکمیل می‌کنند را مشخص کنیم. سپس باید تمام هزینه‌های ماهیانه فروشگاه آنلاین را از میزان فروش احتمالی کسر کنیم تا بتوانیم درآمد آن را تخمین بزنیم.

چگونه هزینه های شروع یک فروشگاه آنلاین را محاسبه کنیم؟

 

 

برای طراحی سایت فروشگاهی روش‌های مختلفی وجود دارد. اولین و ساده‌ترین روش این است که شخص یا شرکتی را پیدا کنید که بتواند نیازهای شما را بفهمد و آن‌ها را برای شما طراحی یا برنامه‌نویسی کند. در نهایت، یک پنل مدیریتی در اختیار شما قرار می‌دهند تا از طریق آن بتوانید محصولات و خدمات خود را معرفی کرده و سفارشات کاربران را مدیریت کنید. تعداد افراد و شرکت‌های فعال در این زمینه زیاد است، بنابراین اگر این روش را انتخاب می‌کنید، حتماً به دنبال یک متخصص بگردید. توجه داشته باشید که یک کار حرفه‌ای و با کیفیت، به طور طبیعی زمان و هزینه بیشتری می‌طلبد.

روش دوم کمک گرفتن از آژانس دیجیتال مارکتینگ است. این سیستم‌ها معمولاً امکانات از پیش برنامه‌نویسی شده‌ای را که برای کسب و کارتان نیاز دارید، به شما ارائه می‌دهند. خروجی کار آن‌ها به روش اول نزدیک است، اما هزینه تمام شده کمتری دارد. با بررسی دقیق این روش‌ها، مزایا و معایب هر کدام و مقایسه آن‌ها با شرایط کاری خود، می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

آیا تنها با راه اندازی یک سایت میتوان به درآمد بالا دست پیدا کرد؟

برای ورود به عرصه فروش آنلاین، ابتدا باید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید. اما برای دستیابی به فروش و درآمد قابل توجه، لازم است از روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال بهره ببرید. این روش‌ها شامل تبلیغات گوگل، تولید محتوا و بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)، تبلیغات کلیکی و سایر روش‌های جذب ترافیک برای سایت می‌باشد.

در سال‌های گذشته، تعداد فروشگاه‌های اینترنتی در فضای وب فارسی بسیار کم بود.

چگونه فروش خود را زیاد کنیم؟

 

 

برای این کار می‌توانید از شرکت های طراحی سایت کمک بگیرید. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید به منابع کاربردی زیادی به زبان فارسی دست یابید. اما اگر بخواهیم تنها یک ابزار را به شما پیشنهاد دهیم، توصیه می‌کنیم فروشگاه آنلاین خود را بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو کنید!

سئو یا بهینه‌سازی سایت برای گوگل یک فرآیند شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که در نهایت باعث می‌شود زمانی که مشتری شما مثلاً کلمه‌ی «خرید مانتو» را در گوگل جستجو می‌کند، سایت شما را پیدا کرده و وارد آن شود. تولید محتوای مناسب و منحصر به‌فرد، استفاده صحیح از تبلیغات و رپورتاژ، لینک‌سازی داخلی و خارجی و… از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شوند.

قطعا بررسی کامل سئو با خواندن چند پاراگراف امکان‌پذیر نیست، اما در ادامه مهم‌ترین نکاتی که باید در این زمینه با آن‌ها آشنا باشید را بیان می‌کنیم:

میزان موفقیت سایت شما در گوگل به طور مستقیم به نوع محتوایی که در سایت خود قرار می‌دهید وابسته است. مثلاً اگر محصولی را معرفی می‌کنید، باید توضیحات کاملی از مدل آن، مواد اولیه، کاربردها و سایر جزئیات ارائه دهید. اگر این محتوا را با عکس و ویدیو نیز تکمیل کنید، ایده‌آل خواهد بود.

فروشگاه‌هایی که امروز در میان لینک‌های اول گوگل مشاهده می‌کنید، یک‌شبه به این جایگاه نرسیده‌اند! بنابراین باید در نظر داشته باشید که سئو سایت همان‌قدر که می‌تواند برای شما درآمدزا باشد، نیازمند صرف زمان نیز هست. با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانید طی یک یا چند ماه به تدریج به جایگاه مناسبی در گوگل برای کلمات کلیدی مورد نظرتان برسید.

یادگیری سئو کار پیچیده‌ای نیست. بنابراین اگر خودتان بخواهید در کنار مدیریت سایت و قرار دادن محصولات و پردازش سفارشات به این موضوع نیز بپردازید، با کمی مطالعه می‌توانید آن را انجام دهید. در این صورت نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای سئو نخواهید داشت.

بنابراین، هزینه‌های اصلی شما برای دستیابی به یک فروش اینترنتی موفق شامل هزینه راه‌اندازی سایت و بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) خواهد بود. برای هر کدام از این موارد می‌توانید از راهکارهایی که بیان شد استفاده کنید.

به طور تخمینی مقدار فروش یک فروشگاه در ماه چقدر است؟

آماری که در ادامه بررسی می‌کنیم، تخمینی از درآمد است که بر اساس بخشی از داده‌های واقعی موجود محاسبه شده و می‌تواند تا حد زیادی به آمار واقعی نزدیک باشد.

طبق آخرین گزارش‌ها در سال ۱۴۰۰، وزیر ارتباطات وقت، آقای آذری جهرمی، اعلام کرد که نزدیک به ۹۸٪ از جمعیت ایران به اینترنت دسترسی دارند. این یعنی حدود ۸۱ میلیون نفر مخاطب بالقوه بدون در نظر گرفتن هیچ محدودیت زمانی یا مکانی. با مشخص کردن یک محصول خاص، می‌توانیم ببینیم چه تعداد کاربر روزانه نام یک محصول یا دسته‌بندی را در گوگل جستجو می‌کنند. از این رو می‌توانیم از ابزارهای مختلفی مانند Google Trends استفاده کنیم تا با ترکیب داده‌ها تعداد جستجوی حدودی کلمات مختلف در یک روز را پیدا کنیم.

برای مثال، اگر میزان جستجوی کلمه‌ای مانند «خرید مانتو» را در نظر بگیریم، با آمار تخمینی روزانه ۳۰۰ هزار جستجو، در صورتی که سایتتان را با استفاده از همان سئویی که در بخش قبلی مقاله معرفی کردیم، به صفحه اول گوگل یا لینک‌های اول آن رسانده باشید، می‌توانید به این حجم از مخاطب فقط در یک روز دسترسی داشته باشید!

طبق آماری که از فروشگاه‌های اینترنتی موجود است و با شناخت رفتار کاربران ایرانی، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان حدود ۱٪ است. البته این عدد نسبت به فروشگاه‌های مختلف و نحوه عملکرد شما می‌تواند خیلی بیشتر یا حتی کمتر باشد. اما اینجا در مورد میانگین صحبت می‌کنیم.

اگر از آن ۳۰۰ هزار کاربر، فقط نیمی از آنها به سایت شما مراجعه کنند و تنها ۱٪ از آنها اقدام به خرید کنند، به عدد روزانه ۱۵۰۰ سفارش می‌رسیم. حالا برای یک مانتو فروشی، اگر میانگین ارزش سفارشات حدود ۴۵۰ هزار تومان باشد (تقریباً هر کاربر فقط یک مانتو بخرد بدون هیچ اکسسوری‌ای) به حدود ۶۷۵ میلیون تومان فروش روزانه خواهیم رسید. که در ماه می‌شود ۲۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان.

بدیهی است که این عدد می‌تواند برای کسب‌وکارهای مختلف متفاوت باشد. جامعه خریداران مانتو غالباً بانوان هستند و این موضوع مخاطب شما را محدود به نیمی از افراد جامعه می‌کند. در حالی که با انتخاب محصولات عمومی، به حجم مخاطب بالقوه‌ی بیشتری دسترسی خواهید داشت.

تخمین درآمد فروشگاه های بزرگ مثل دیجی کالا

 

 

پیشرو بودن فروشگاه دیجی‌کالا در بازار تجارت الکترونیک ایران و داشتن بیشترین تعداد کاربران و میزان فروش در بین تمامی فروشگاه‌های اینترنتی، این برند را به یک معیار برای بررسی بسیاری از پارامترها جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین در شرایط ایران تبدیل کرده است.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توانیم به دیجی‌کالا مراجعه کنیم، این است که این مجموعه هر ساله گزارش عملکرد کاملی از فعالیت‌های خود را در وب‌سایتشان برای دسترسی عمومی قرار می‌دهد. در ادامه به آماری می‌پردازیم که از گزارش سالانه دیجی‌کالا در سال ۹۸ تهیه شده است. (دقت کنید که این میزان فروش قبل از تأثیر پاندمی کرونا روی کسب‌وکارهای فیزیکی و رشد کسب‌وکارهای آنلاین بوده است). در این گزارش آمده است که میانگین ارزش سفارشات در این سال، حدود ۴۹۶ هزار تومان بوده و میانگین تعداد کالاهایی که سفارش داده شده‌اند، روزانه ۳۰۰ هزار سفارش بوده است. اگر فرض کنیم هر سفارش شامل ۳ کالا باشد، روزانه ۱۰۰ هزار سفارش در سال ۹۸ در دیجی‌کالا ثبت شده است. با یک ضرب ساده به عدد ۴۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای یک روز می‌رسیم.

لازم به ذکر است که چند ماه پیش، سعید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، در خصوص شرایط این مجموعه در دوران کرونایی طی یک مصاحبه اعلام کرده بود که رشد ۷۰٪ در تعداد کاربران دیجی‌کالا از شروع پاندمی رخ داده است. بنابراین، برای محاسبه درآمد واقعی باید این درصد رشد را نیز در اعداد بالا منظور کنیم که در این صورت با اعداد بسیار هیجان‌انگیزی روبرو خواهیم شد.

اگر حالا شروع کنیم به چه درآمدی میرسیم؟

همانطور که قبلاً اشاره شد، بازار آنلاین به گونه‌ای گسترده است که به شما این امکان را می‌دهد که با هر نوع فعالیتی بخش مهمی از مشتریان را جذب کرده و درآمد کسب کنید. اما برای تعیین درآمد ماهیانه، شما باید بررسی کنید که چقدر می‌توانید در فضای کسب و کار آنلاین فعالیت داشته باشید. اینجا مطلب فقط به هزینه‌های مالی مربوط نمی‌شود؛ بلکه داشتن یک سئو مناسب از عوامل کلیدی موفقیت فروشگاه شما است. برای دستیابی به رتبه خوب در گوگل، تولید محتوا، آشنایی با اصول سئو و به همین ترتیب، صرف زمان اساسی است.

در ابتدا ممکن است با استفاده از کلمات کلیدی طولانی‌تر (Long-Tail Keywords) در هفته اول طراحی سایت به فروش مناسبی دست یابید.

فهرست مطالب

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید
خبرنامه مجله کسب وکار اینترنتی و درآمدزایی آنلاین

با عضویت در خبرنامه، هر هفته یک ایمیل مفید در زمینه پولسازی اینترنتی دریافت کنید

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال گذشته افتخار همکاری با 500 بیزینس رو داشتم

در 10 مورد

به شکلی عجیب و چند برابری درآمد کسب کردیم

مسیر حرکت شگفت انگیز این 10 مورد موفق رو به شکل یک ویدیو آموزشی رایگان آماده کردم تا در اختیار تمام بازدید کنندگان سایتم قرار بدم.

این ویدیو کاملا رایگان می باشد و به عنوان یادگاری از طرف تیم میلاد روشن به شما تقدیم میشود به امید اینکه توانسته باشیم قدم کوچکی در موفقیت شما عزیزان برداریم.

برای جلوگیری از گوگل اسپم؛ ویدیو در واتساپ ارسال میشود

درخواست تماس
در صورتی که تمایل دارید ما با شما تماس بگیریم، اطلاعاتتان را از طریق فرم برای ما ارسال کنید.
درخواست تماس
در صورتی که تمایل دارید ما با شما تماس بگیریم، اطلاعاتتان را از طریق فرم برای ما ارسال کنید.
درخواست تماس
لطفا اطلاعات تماس خورد را وارد نمایید تا برای هماهنگی مشاوره با شما تماس بگیریم
طراحی سایت
آژانس دیجیتال مارکتینگ روشن
با ما تماس بگیرید

شماره تماس

ورود به سایت